Selamat melayari blog rasmi SK Kertau, Maran, Pahang. Kertau Mara Ke Hadapan.

Ahad, 17 Mei 2020

Bicara GB : Salam perpisahan.


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Bumi Kertau cantik nan indah,
Tempat lahir pahlawan terbilang,
Walaupun diri akan berpindah,
Namun hati tetap mengenang.

Buat semua murid, guru, ibu bapa dan komuniti Kertau.

Sesungguhnya mengajar di SK Kertau memberi seribu pengalaman dan kenangan terindah buat saya. Pada mulanya agak tertekan juga dengan keadaan, namun semuanya diganti dengan keseronokkan dan pengalaman yang terbaik. Cabaran memang besar namun kemudahan dalam mengurus dipermudahkan. Saya mempunyai pasukan yang baik dan mampu melangkah lebih jauh.
 Murid Kertau terdiri  masyarakat kampung dan Orang Asli. Pencapaian UPSR juga meningkat. Jika sebelum saya berkhidmat di sini, pencapaian UPSR 2016 hanya 33% namun 2017 berjaya naik 84%. Menurun sedikit 2018 kepada 79%, namun melonjak kepada 89% pada 2019. Syukur k3ana mampu melonjak tinggi dengan seorang sahaja gagal satu mata pelajaran walaupun tidak dapat 100%.
     Program Merakyatkan Sekolah menjadi pemangkin kepada hubungan sekolah dengan PIBG dan komuniti. Ia mampu membina hubungan yang baik dan membantu kepada kemenjadian murid. Banyak program dapat dilaksanakan. Antara yang terhebat ialah Jelajah Desa Kertau, Sukan Rakyat, dan banyak lagi. Syukur, kesepaduan semua membantu saya dalam meningkatkan kualiti pendidikan di Kertau.
     Salam perpisahan daripada saya. Saya tinggalkan SK Kertau dengan blog sekolah ini. Semoga blog sekolah ini (https://skkertaumaran.blogspot.com) diteruskan dan digunakan oleh para guru dan murid. Ini sahaja kenangan yang saya simpan sepanjang berada di sini. 
     Banyak yang menarik dan terbaik di sini. Namun sebagai penjawat awam, saya perlu akur kepada arahan atasan. Pertukaran saya di waktu Perintah Kawalan Pergerakan. Saya memohon ribuan maaf atas kekurangan dan kesilapan saya selama memimpin sekolah ini. Saya doakan SK Kertau akan terus cemerlang dan anak-anak murid berjaya dalam apa jua lapangan. Semoga ikatan kasih sayang kita terus berkekalan. Jumpa lagi.

Sekian, terima kasih.

Mohd Jasmi bin Jaafar.
GB SK Kertau,
2017-2020.



Khamis, 7 Mei 2020

Latihan bercetak sebagai tambahan selain Googleform' untuk murid diwaktu PKPB agar PDP terus berjalan bagi SK Kertau


Buat ibu bapa dan penjaga SK Kertau

Langkah intervensi dalam PKPB ini untuk anak2 pelajar Sk Kertau Chenor Maran juga perlu dilakukan. Memandangkan kawasan kampung yang kurang kemudahan, talian telefon kurang (ada yg sifar), internet tidak luas dan sebagainya, menyukarkan untuk murid belajar. Kg OA Paya Besar misalnya kurang liputan telefon dan internet. Ada yg tiada televisyen, Astro atau myTV. Majoriti murid pasif walaupun setiap kelas ada whatsapp group bersama ibu bapa. Kita sedar masalah mereka. Kajian tentang penggunaan TV Pendidikan juga hanya 39% sahaja yg dapat respon akibat tiada telefon dan internet.

Dalam Fasa 1-4 PKP, anak-anak ini dihubungi dan belajar melalui whatsapp, menggunakan Googleform'. Setiap kelas aktif setiap hari. Alhamdulillah. Kita tidak dapat laksanakan PDPC secara Googleclassroom disebabkan faktor capaian dan kesediaan internet. Kita bimbang murid akan keciciran, ketinggalan dan 'hilang' dari radar'. Ada yang tidak aktif dalam whatsapp group.
Sebagai langkah proaktif dan intervensi, setelah perbincangan dibuat bersama guru dan PIBG, maka pihak guru akan menyediakan bahan pengajaran secara bercetak. Guru akan emailkan bahan, kerani akan cetak, diletakkan di pondok jaga sekolah. Ibu bapa atau wakil kampung akan ambil dan diserah kepada anak2. Murid akan membuat latihan sambil dipantau melalui telefon atau whatsapp. Tempoh masa diberi utk murid siapkan kerja di  rumah. Setelah itu akan dikumpulkan kembali dan diserahkan kepada sekolah. Tugasan akan diberi mengikut subjek dan berjadual.

Mohon jasa baik ibu bapa untuk membantu anak-anak ini. Kita mahukan semua anak ini aktif dan dibimbing. Ini memandangkan  murid akan dinilai secara holistik menggunakan Pentaksiran Bilik Darjah(PBD). Pentaksiran ini penting bagi menilai prestasi dan membimbing mereka setiap masa.