Selamat melayari blog rasmi SK Kertau, Maran, Pahang. Kertau Mara Ke Hadapan.

Sabtu, 11 April 2020

NILAM sewaktu PKP di rumah. Jom baca buku.


Salam PKP buat semua,
Cuti Perintah Kawalan Pergerakan yang diarahkan oleh kerajaan haruslah dimanfaatkan oleh para guru, murid dan ibu bapa. Membaca adalah satu budaya amalan baik yang harus ditanam kepada anak-anak agar mereka dapat menimba ilmu pengetahuan selain dari pengajaran guru. Rugi jika masa yang terluang di waktu PKP ini disia-siakan. Kita perlu membimbing anak-anak agar mereka menjadikan amalan membaca sebagai amalan seharian mereka.
Cabaran kita besar sewaktu PKP ini. Semua wajib berada di rumah masing-masing. Sekolah ditutup, pergerakan terhad, anak-anak dilarang berada di luar rumah. Ini memungkin mereka menjadi tekanan pemikiran dan diluar kebiasaan. Adalah disarankan agar jadikan amalan membaca satu keluarga dijalankan. Jangan membiarkan anak-anak terlalu bermain dengan gajet dan permainan telefon dan online. Ia merosakkan minda anak-anak kita 


Justeru itu, bacaan buku amat digalakkan. Seterusnya program NILAM digerakkan di rumah.  Banyak bahan bacaan yang boleh dibaca. Selain buku teks, buku cerita, surat khabar, buku-buku agama, AL Quran, dan sebagainya, anak-anak juga boleh membaca e-book yang banyak di pasaran maya. Contoh nya boleh pergi ke laman Perpustakaan negara Malaysia untuk melanggan ebook.(https://pnm.elib.com.my)

Apa yang penting ialah apabila anak kita membaca dan sentiasa dengan buku. Angan biar masa berlalu dengan sia-sia tanpa pelajaran buat mereka. Di waktu PKP inilah masa ibu bapa dapat bersama anak-anak dan memantau pelajaran dan pembacaan anak-anak. Buat NILAM yer.. Bulan APRIL merupakan "bulan membaca."


Tiada ulasan:

Catat Ulasan